Rummet är kolsvart, dina ögon har ännu inte vant sig vid ljusets frånvaro, är således som blinda. Du vet väl, att du kan tända lampan? Jaså, det vet du, men du har tänkt sova, ja men tänd den inte då, utan mörker blir det ingen sömn. Men se, ögonen vänjer sig! Nu kan du väl utan vidare ansträngning urskilja rummets olika konturer, färger, ja till och med det, du är ju så gott som seende – är det inte obehagligt, sättet på vilket allting sakta men säkert kryper fram? Att vara blind, är en sorts frid i sig, även om det stundvis blir problematiskt. Emellertid har allting sina för- och nackdelar.